تلاش برای حل مشکل زائران افغانستانی اربعین | رئیس ستاد مرکزی اربعین دستور رفع محدودیت سفر تا ۱۸ ماه صفر را صادر کرد اینفوگرافی | گاه‌شمار سقوط افغانستان مجید مرتضایی: حضور تیم ملی فوتسال افغانستان در جمع ۱۰ تیم برتر دنیا افتخار بزرگی است ناهید کیانی، گردآفرید زمانه جام قهرمانی فوتسال افغانستان به پنجشیر رفت کارشناسان سازمان ملل خواستار حمایت از ورزشکاران زن در افغانستان شدند سفارت ایران از کاروان‌های زیارتی افغانستان خواست تکلیف وسیله نقلیه خود را مشخص کنند محمدکاظم کاظمی، جایزه استاد جلال‌الدین همایی را دریافت کرد احتمال بارش باران‌های شدید و وقوع سیلاب در ۷ ولایت افغانستان (۱۸ مرداد ۱۴۰۳) حمید موحدی، سکان هدایت تیم ملی والیبال افغانستان را به دست گرفت سری گرفته شمیم گلاب بر نیزه | اشعار شاعران افغانستانی در شب شعر عاشورا ابوطالب مظفری: «سرور رجایی» با زنده‌کردن عبارت «خون‌شریکی»، برای نزدیکی ایران و افغانستان تلاش کرد زائران افغانستانی اربعین می‌توانند از مرز چذابه وارد عراق شوند شهادت اسماعیل هنیه جبهه مقاومت را به پیروزی نزدیک‌تر کرد ۴۰ هزار زائر افغانستانی ویژه اربعین آماده ورود به مرز دوغارون تایباد مجید مرتضایی: سیر پیشرفت فوتسال افغانستان دلیل حضور این تیم در جمع ۱۰ تیم برتر دنیا بود سازمان ملل: بیش از ۱۲ میلیون نفر در افغانستان با ناامنی غذایی مواجه هستند | ۴۸ درصد جمعیت زیر خط فقر زندگی می‌کنند هشدار معاون استاندار هرات: فساد می‌تواند باعث فروپاشی حکومت طالبان شود طالبان: حقابه کشور‌های همسایه براساس قانون پرداخت خواهد شد مرز دوغارون آماده پذیرایی از زائران افغانستانی اربعین
سرخط خبرها

تلاش برای حل مشکل زائران افغانستانی اربعین | رئیس ستاد مرکزی اربعین دستور رفع محدودیت سفر تا ۱۸ ماه صفر را صادر کرد

  • کد خبر: ۲۴۴۸۱۱
  • ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۶
تلاش برای حل مشکل زائران افغانستانی اربعین | رئیس ستاد مرکزی اربعین دستور رفع محدودیت سفر تا ۱۸ ماه صفر را صادر کرد
رئیس ستاد مرکزی اربعین در پاسخ به نامه حجت الاسلام سید عیسی حسینی مزاری، رئیس کل مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان از حل مشکل زائران افغانستانی اربعین حسینی که اتوبوس ندارند، خبر داد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ سید مجید میراحمدی، رئیس ستاد مرکزی اربعین جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به نامه حجت‌الاسلام سید عیسی حسینی مزاری، رئیس مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان و خبرگزاری صدای افغان (آوا) از حل مشکل زائران افغانستانی اربعین حسینی که اتوبوس ندارند، خبر داد.

به دستور رئیس ستاد مرکزی اربعین محدودیت ورود به ایران تنها تا ۱۸ صفر نیز برداشته شده است.

سردار میراحمدی در پیامی در پاسخ به نامه حسینی مزاری نوشته است: قرار شد زائرین عزیز افغانستانی که اتوبوس ندارند، از ۱۷ صفر وارد ایران شوند و شرط تا ۱۸ صفر هم نخواهد بود.

به این ترتیب عملاً دو مشکل زائران افغانستانی اربعین حسینی حل شد؛ از یک‌سو زائرین بدون اتوبوس از ۱۷ صفر می‌توانند وارد ایران شده و از طریق گذرگاه مرزی چذابه عازم عراق شوند و از سوی دیگر، سفارت ایران در کابل گفته بود تمام کاروان‌های زیارتی باید تا ۱۸ صفر وارد ایران شوند و بعد از آن اجازه نیست.

اما به گفته رئیس ستاد مرکزی اربعین جمهوری اسلامی ایران، شرط و محدودیت ورود، تنها تا ۱۸ صفر هم دیگر وجود ندارد.

حالا توقع می‌رود با توجه به این صحبت‌های تازه ریاست ستاد مرکزی اربعین حسینی جمهوری اسلامی ایران، سفارت و نمایندگی‌های کنسولی کشور در افغانستان نیز پیش شرط‌ها و محدودیت‌های اعمال شده را از میان بردارد.

در بخشی از متن نامه رئیس مرکز تبیان به میراحمدی آمده است: امسال بیشتر از سال‌های گذشته زوار افغانستانی اربعین حسینی با مشکلات عدیده.‌ای روبرو هستند.

اولین مشکل؛ شرط صدور ویزای زیارتی دوبار ورود ایران از سوی سفارت جمهوری اسلامی در کابل برای کاروان‌های زیارتی، داشتن اتوبوس از مبدا ولایات / استان‌های افغانستان تا مقصد مرز چذابه است. آن هم بایستی راننده‌های اتوبوس‌ها دارای گذرنامه معتبر باشند. 

این درحالی است که اولاً حجم بیش از ۵۰ هزار نفری زوار را اتوبوس افغانستانی کفایت نمی‌کند، چون در حال حاضر افغانستان به آن تعداد اتوبوس مناسب ندارد و ثانیاً اکثر راننده‌ها دارای گذرنامه معتبر نیستند و ثالثاً قیمت تمام شده بلیت اتوبوس برای هر زائر افغانستانی رفت و برگشت حدود ۳۵۰ دلار آمریکایی می‌شود که در توان اکثر زوار مستضعف نمی‌باشد و زوار افغانستانی علاقه دارند در برگشت از عراق، به زیارت مشاهد مشرفه و عتبات عالیات ایران و دیدار اقوام و دوستان خود در شهر‌های مختلف مهاجرنشین نیز نائل شوند.

دومین مشکل، منطقه بندی جهت صدور ویزای زیارتی دوبار ورود است. مثلاً سفارت ایران در کابل برای ساکنان کابل و چند ولایت اطراف آن را متصدی صدور ویزا است. همینطور کنسولکری‌های مزار، هرات، قندهار و ننگرهار، این درحالی است که ممکن است کسانی محل سکونت اصلی شان مزار، قندهار و یا نیمروز بوده باشد بر همان اساس هم گذرنامه دریافت کرده‌اند، اما فعلاً ساکن کابل هستند و یا زن از یک ولایت است و شوهر از دیگر ولایت و این وضعیت مشکل جدی برای زائر ایجاد کرده است.

مشکل سوم؛ وقت کم صدور ویزای نمایندگی‌های ایران در افغانستان است و گفته شده تا ۱۸ ماه صفر باید زوار افغانستانی وارد ایران شوند درحالی که امروز ۶ صفر است، اما هنوز هیچ زائری قادر به اخذ ویزا نشده است.

حسینی مزاری در این نامه پیش بینی کرده که در صورت عدم رفع محدودیت‌های موجود، ممکن است امسال کمتر از یک دهم زوار افغانستانی قادر به رفتن به عتبات عالیات شوند.

این در حالی است که به دنبال اعلام شرایط سختگیرانه جدید سفارت و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در افغانستان برای صدور ویزای اربعین حسینی (ع) که با نارضایتی وسیع زائرین حسینی و مسئولان شرکت‌های سیاحتی مواجه شده، نامه‌های درخواست کمک رئیس مرکز تبیان روز یکشنبه، ۲۱ مرداد به مراجع مختلف و مهم جمهوری اسلامی ایران از نهاد رهبری انقلاب اسلامی تا ریاست ستاد اربعین حسینی ارسال شد، که میراحمدی به آن پاسخ داد، اما خبرگزاری صدای افغان (آوا) از چند روز به این سو در حال اطلاع رسانی و انتشار گزارش‌های ویژه پیرامون این موضوع بوده است.

در همین حال؛ سید عباس حسینی، مسئول دفتر و خبرنگار آوا در تهران نیز روز یکشنبه، ۲۱ مرداد در جریان مراسم گرامی داشت روز خبرنگار، این نارضایتی را به گوش علی باقری، سرپرست وزارت امورخارجه ایران و همچنین سخنگوی این وزارت رسانده و خواستار کمک به رفع این سختگیری‌ها شد.

منبع: مهر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->